Inkoper


Functieomschrijving

De Inkoper is verantwoordelijk voor het inkoopbeleid van een bedrijf. De inkoper bepaalt wat het bedrijf nodig heeft en zorgt er in contacten met leveranciers voor dat hij de best mogelijke deal krijgt.

De Inkoper stelt in overleg vast welke goederen precies in gekocht moeten worden en zoekt hier de meest passende leveranciers bij. De Inkoper selecteert leveranciers op basis van de beste prijs-kwaliteitverhouding. Daarna onderhandelt hij met de verkopers en begeleidt het leveringsproces, terwijl andere mensen de administratie afhandelen. De Inkoper balanceert tussen het sluiten van de beste deal voor het bedrijf en het behoud van een goede relatie met de leverancier.

Hij heeft dan ook strategisch inzicht, dat samen met actuele kennis van product, levering en leverancier de ideale Inkoper maakt. Informatie en tactiek zijn onontbeerlijk bij (prijs)onderhandelingen.

In bijna elke branche zijn Inkopers nodig, waardoor zij bij vele verschillende soorten bedrijven kunnen werken en met vele verschillende producten in aanraking komen. Het is daarom belangrijker om een brede dan een specialistische kennis te hebben. Als men in een bepaalde branche terechtkomt, komt de verdieping en daarmee een bruikbaar netwerk meestal vanzelf.

Plaats in de organisatie

De inkoper legt verantwoording af aan de hoofd inkoop of hoofd bedrijfsbureau.

Functie eisen

  • HBO werk en denk niveau
  • Technische kennis
  • Strategisch inzicht
  • Onderhandelaar
  • Productkennis